Kapellen kent net zoals andere gemeenten een verhoging van het doorgaand en plaatselijk
verkeer. Daarom is het waken over de verkeersleefbaarheid van onze kernen zo belangrijk.
Samen met verkeersspecialisten zal een nieuw mobiliteitsplan opgesteld worden. Maar ook de
inspraak van de burger, de scholen, de middenstand en de bedrijven zal worden
gerespecteerd.
1.1. Aanpak
Σ Met de heraanleg van de doortocht (Antwerpsesteenweg, Dorpsstraat, Kapelsestraat
en Ertbrandstraat) werd de zogenaamde Noord-Zuid-as van onze gemeente degelijk
uitgerust.
Σ De Oost-West verbinding dient prioritair aangepakt met de aanleg van de Nx door het
Vlaams Gewest; hiermede zal veel doorgaand verkeer richting Antwerpen en het
Havengebied opgevangen worden, met een aanzienlijke vermindering van het verkeer
in de dorpskernen. Samen met de betrokken buurgemeenten zullen we actief blijven
aandringen bij de hogere overheden om de realisatie van de Nx zo snel mogelijk waar
te maken. Hierbij zullen wij ook ijveren voor een minimale visuele impact op het
landschap.
Σ Een vlotte en veilige verkeersdoorstroming doorheen het dorpscentrum en dit voor
alle gebruikers dient steeds voorop te staan met een permanente monitoring (meting)
van de verkeersafwikkeling op de ovonde in Kapellen-centrum en de nodige
bijsturingen in samenspraak met de wegbeheerder (= Vlaams gewest) en de diensten
van De Lijn.
Σ Via de opmaak van een overzicht van zwarte punten, kan de nodige communicatie,
handhaving en sensibilisatie aangepakt worden – waar nodig worden infrastructurele
aanpassingen uitgevoerd en nieuwe technologische technieken aangewend (bvb.
laadpalen,…).
Σ Bij de opmaak van het nieuwe mobiliteitsplan zal het verkeers- en vervoersnetwerk
als uitgangspunt worden genomen en het KNIK-principe worden nagestreefd
(kwaliteit, netwerken, iedereen mobiel, knooppunten).
Σ Bij grote infrastructuurwerken is er steeds aandacht voor een duidelijke
informatieverstrekking en inspraak, waarbij het algemeen belang steeds primeert op
het individuele belang.
1.2. Scholieren
Σ We willen het goed werkende netwerk van gemachtigde opzichters in de
schoolomgeving uitbreiden door sensibilisatie van meer vrijwilligers in samenspraak
met de scholen en bijwerken van de bestaande schoolbereikbaarheidskaarten.
Σ Voor de jongeren wordt de aandacht voor verkeerseducatie en veilige
schoolomgevingen verhoogt en zal het gebruik van de fiets worden aangemoedigd
door aanleg van bijkomende fietspaden (gemeentepark).
1.3. Fietsers
Σ Het gebruik van de fiets dient verder aangemoedigd te worden. Hierbij wordt
gestreefd naar zoveel mogelijk veilige en comfortabele eenrichtingsfietspaden.
Σ Met de aanleg van een veilig fietspad langsheen de Klinkaardstraat (gewestweg) zal in
2014 een aanvang worden genomen. Andere fietsverbindingen en missing-links van
het gemeentelijk en provinciaal fietsroutenetwerk worden uitgevoerd (bvb. eerste deel
Heidestraat-Noord & hernieuwing en/of verbreding fietspaden Hoogboomsteenweg,
Koningin Astridlaan en de Holleweg richting Brasschaat).
Σ Ook voor de Christiaan Pallemansstraat en de nieuwe bypass aan de gemeentelijke
sporthal (Koolkaai) worden verbetervoorstellen uitgewerkt.
Σ We zullen bekijken hoe jonge fietsers, vooral in het najaar, nog meer gesensibiliseerd
kunnen worden om hun fietsverlichting aan te zetten.
Σ Er zal worden onderzocht of de trage wegen (doorsteek wandel- en fietspaden)
kunnen voorzien worden van een aangepaste verlichting.
1.4. Ruiters
Σ Ook de vele ruiters in onze gemeente dienen goede verbindingsroutes te hebben.
Hiervoor zal een ruiterpad langsheen de Heidestraat-Zuid worden voorzien.
1.5. Stappers
Σ De zogenaamde trage wegen (verbindingssteegjes) worden in kaart gebracht en
waar mogelijk opnieuw uitgerust met verlichting en een aangepaste verharding
en/of toegankelijk gemaakt.
1.6. Trein
Σ Specifieke aandacht blijft uitgaan naar de 6 spoorwegovergangen in onze
gemeente. Samen met Infrabel worden verbeteringsinitiatieven (bruggen en
tunnels) uitgewerkt.
1.7. Bus
Σ De gemeente waakt over de aanleg van goed uitgeruste stopplaatsen voor de
bussen van De Lijn en ijvert voor een goede en functionele afstemming van de
buslijnen en uurroosters op de lokale behoeften (openbaar vervoer naar
begraafplaats).
1.8. Onderhoud
Σ Een structureel onderhoud van alle bermen en wegen dient vastgelegd te worden
in een meerjarenplanning.