Sociaal weefsel & OCMW

De integratie van de OCMW en gemeentediensten laat ons toe om in de toekomst nog meer dan vandaag te werken aan een geïntegreerd sociaal beleid in Kapellen. Onder impuls van huidig OCMW Voorzitter Valerie Van Peel voerde onze fractie bij het begin van deze legislatuur al meteen een sociaal tarief in voor alle jeugd-, cultuur- en sportdiensten die onze gemeente aanbiedt. Daarnaast zijn we in samenwerking met de gemeente en de VZW Doedèskaden gestart met een project dat kansarme kinderen helpt om toegang te vinden tot alle soorten sport en cultuur.

Binnen het OCMW werd met het project Huistaakbegeleiding een brug gelegd naar de scholen in Kapellen. Met behulp van een grote groep vrijwilligers helpen wij kansarme gezinnen hun kinderen te begeleiden bij huistaken en het contact met de school. Dit project wordt door alle betrokken als een enorm succes onthaald. Want elk kind verdient alle kansen. Daar zetten we voluit op in.

Binnen het nieuwe administratief centrum dat gebouwd zal worden op de site ’t Bruggeske komt er ook een heus Welzijnshuis dat alle sociale dienstverlening van gemeente en OCMW zal clusteren. In afwachting ontwikkelen we een Welzijnsnummer waar elke Kapellenaar terecht kan met zijn vragen over welzijn en sociaal beleid. Want sociaal beleid is er voor iedereen.

Voor onze senioren komt er een spiksplinternieuw dienstencentrum op de site van het nieuw administratief centrum. En zetten we elke dag in op lezingen, ontmoetingen, gezonde maaltijden en ontspanning in onze twee huidige dienstencentra.

Binnen het OCMW helpen we iedereen die het nodig heeft; door schuldbemiddeling, begeleiding naar werk en wonen, door middel van financiële steun, enz. In samenwerking met Selab zetten we extra in op sociale tewerkstelling voor diegenen voor wie de stap naar regulier werk nog te groot is. Wie mee kan, nemen we bij de hand. Voor wie het echt niet kan, zoeken we naar een optimale ondersteuning.

Want sociaal zijn, stopt niet bij woorden. Dat bewijzen we elke dag in Kapellen.

Nieuws over dit onderwerp