U bent hier
Fietstunnel bij sluiting overweg Vloeiende

In functie van de veiligheid wenst Infrabel zoveel mogelijk spoorwegovergangen af te
sluiten. De overweg in de Vloeiende zou voor Kapellen als eerste op de planning staan.
Na eerdere voorstellen die het gemeentebestuur had afgewezen ontving de gemeente op 17 juni 2022 twee nieuwe uitgewerkte varianten voor de aansluitingsmogelijkheden aan de oostzijde van de spoorlijn (KMO-zone Vloeiende) om de afschaffing van de overweg Vloeiende te realiseren en een fietsenvoetgangerstunnel aan te leggen.
Hierbij werden twee varianten onderzocht.
Variant 1
De fietstunnel wordt via een nieuw fietspad evenwijdig met de spoorweg aangesloten op
het huidige fietspad van de Vloeiende, hierbij dient wel bekeken te worden om de
aansluiting drempelloos te realiseren zodat een vlotte aansluiting op het bestaande
fietspad mogelijk is. Na afschaffing van de overweg zal er enkel nog
plaatselijk verkeer aanwezig zijn in de Vloeiende.
Variant 2
Een aansluiting van de fietstunnel via een nieuw fietspad op de Leo Baekelandstraat om zo
verder richting Vloeiende of Antwerpsesteenweg te fietsen (nieuw fietspad tussen
Antwerpsesteenweg en Lieven Gevaertstraat).
In de Leo Baekelandstraat is er nu geen fietsinfrastructuur aanwezig en is er ook veel
gemotoriseerd verkeer vanwege het industrieterrein.
Op het college van 27 juni werd beslist om beide varianten aan te leggen.
Op vraag van N-VA schepen Luc Devriese werd ook nog het volgende artikel in het collegebesluit opgenomen:
“Aan TUC Rail/Infrabel wordt gevraagd om de nodige tellingen en verkeerssimulaties uit
te voeren om de gevolgen, voor de mobiliteit, bij de afschaffing van de
spoorwegovergang OW23 in kaart te brengen.”
Alleen op basis van de feiten zullen we weten of de gevolgen van de sluiting van de overweg op het verkeer in de andere straten (vooral het Klein Heiken en het rondpunt), verkeerstechnisch al dan niet problemen zullen geven.