Valerie Van Peel

Kamerlid

Voorzitter Bijzonder Comite Sociale Dienst , bevoegd voor sociale zaken, armoedebeleid, emancipatiebeleid, werk en wonen, mama van een tweeling van vijf jaar

Valerie maakte tien jaar geleden de overstap van de journalistiek naar de politiek. Langs de zijlijn blijven staan, bleek niets voor haar. Als woordvoerder van de toen nog kleine N-VA hielp ze de partij groeien tot de grootste van het land. In 2012 werd ze verkozen als OCMW-voorzitter en schepen in Kapellen. Twee jaar later ook als parlementslid in De Kamer. Sindsdien zet ze zich voluit in voor het sociaal beleid in onze mooie gemeente en ver daarbuiten. “Ik geloof voluit in de kracht van mensen. Maar ook dat niets vanzelf komt. Dat verhaal van rechten en plichten, van kansen krijgen, maar ook grijpen vind ik helemaal terug in de visie van onze partij. En ik zie elke dag in ons OCMW dat aanklampen werkt. In plaats van een sociaal gevoel af te kopen door mensen een leven lang in een uitkering te houden, proberen we elke dag het meeste uit éénieder te halen. We zetten in op tewerkstelling, op maatschappelijke integratie en versterken waar nodig. En helpen zo echt om een weg te vinden uit de armoede. En ook de projecten die we de afgelopen jaren met kinderen in kansarmoede hebben gedaan, gaven hartverwarmende resultaten. Kinderen opnieuw hoop geven, hun horizon verbreden door hen te begeleiden naar sport en cultuur en te helpen met hun resultaten op school. Niets is mooier dan dat.

”Federaal zet ze in op een sociale zekerheid die er is voor iedereen die het nodig heeft, vandaag én in de toekomst. “Als we meer mensen aan het werk krijgen en de fraude aanpakken, kunnen we voor diegenen die het echt nodig hebben meer voorzien. Ook in de jaren die volgen. Verspillingen zoals het ziekenfonds van de NMBS, de overfinanciering van de ziekenfondsen, etc moeten aangepakt worden. Maar wie recht heeft op een tegemoetkoming, moet er gemakkelijker toegang toe krijgen. Samen met mijn partij sta ik voor een rechtvaardig, efficiënt en correct beleid.” Vlak na de verkiezingen in 2012 werd haar tweeling geboren. “Mijn dochtertje en zoontje maken dat ik elke dag nog beter besef waarvoor ik het doe. Voor hun toekomst en die van alle kinderen.”