Beste inwoner van Kapellen

In Kapellen is het geweldig wonen en (be)leven. Kapellen bruist, leeft, omarmt, ondersteunt en investeert in de toekomst.
Dat willen we zo houden én verbeteren. Na zes jaar bestuurservaring in het schepencollege zitten we met een enthousiaste ploeg klaar om onze nieuwe frisse ideeën ook tijdens de volgende legislatuur in de praktijk om te zetten.
De N-V A wil sterke lokale besturen, met de nodige bevoegdheden om beleid te voeren voor hun burgers. Het is immers het bestuursniveau dat het dichtst bij de burger staat. Onze blik is op de wereld gericht, maar onze wortels liggen in onze straat, wijk, dorp, in onze mooie gemeente Kapellen.
Door natuurontwikkeling, landschapsbeheer, een leefbaar platteland en groene steden willen wij onze Vlaamse gemeentes versterken. En het Vlaamse erfgoed willen wij koesteren. Want cultuur leidt tot gemeenschapsvorming. Het rijke, Vlaamse verenigingsleven is het fundament van een bloeiende gemeenschap, en verdient alle mogelijke steun in Kapellen.
De N-VA wil nette en propere dorpskernen met veel groen, een slimme mobiliteit en voldoende aandacht voor veiligheid. Daarbij pleiten wij voor bestuurlijke handhaving. Wij willen paal en perk stellen aan de straffeloosheid door een veiligheidscultuur met een rechtvaardig lik-op -stukbeleid.
Tegelijk versterken wij het rechtvaardigheidsgevoel. Wij zetten in op een Vlaams burgerschap , waarbij we nieuwe Vlamingen integreren in ons verhaal met veel rechten, maar ook plichten. In onze gemeente staat daarom neutraliteit voorop.
Maar we gaan ook voor sterk en ruim sociaal beleid voor iedereen, met voldoende aandacht voor de strijd tegen kansarmoede. Hierbij zetten we in op het versterken van mensen in plaats van op een puur uitkeringsbeleid. Door het maximum uit mensen te halen, bied je hen immers een reële weg uit de armoede.
Wij willen een verantwoordelijk , slank, doelgericht bestuur op gemeentelijk vlak. De integratie van OCMW en gemeente is daar een mooi voorbeeld van.
Verantwoordelijkheid nemen, is ook ondernemen. Lokale bedrijven zijn de basis van onze welvaart en moeten alle kansen krijgen.
We hebben een sterke visie op waar we naartoe willen met ons mooie Kapellen en hopen ons daar met uw steun ook de komende zes jaar voor te mogen inzetten.

Hieronder geven we al enkele belangrijke speerpunten weer. Voor ons volledige programma verwijzen we graag door via volgende link...

Warme groeten,
Het bestuur en de kandidaten van N-VA Kapellen

Daadkrachtig Kapellen

ENKELE SPEERPUNTEN DAADKRACHTIG KAPELLEN

INSPRAAK
¢ We koppelen aan de wijkvergaderingen ook een daadwerkelijk wijkplan dat we nadien ook transparant uitvoeren. Zo wordt elke wijk gehoord.

¢ We maken een duidelijk masterplan voor het centrum en Putte met aandacht voor ruimtelijke ordening, beeldkwaliteit, mobiliteit (incl. parkeerbeleid), horeca en detailhandel.

¢ Naast de kindergemeenteraad, willen we ook een tienergemeenteraad invoeren zodat ook zij een stem krijgen in het beleid.

BELASTINGEN
¢ We houden onze belastingen en de fiscale druk laag en zetten blijvend in op efficiëntie en correcte retributies.
¢ We stellen een duurzaamheidsmanager aan die er bij elke investering op toeziet dat het project duurzaam en milieubewust is, er geen verspillingen zijn of nutteloze uitgaven worden gedaan.

¢ We zetten in op structureel onderhouden van gebouwen en wegen. En rollen hiervoor een lange termijnplan uit. Zo weinig mogelijk oplapwerken, meer duurzame infrastructuur.

HANDHAVING
¢ Nu we bestaande reglementen hebben vernieuwd en nieuwe ingevoerd, moeten we  in een volgende periode de handhaving effectiever en transparanter toepassen.

Warm Kapellen

ENKELE SPEERPUNTEN WARM KAPELLEN

Het volledige programma vindt u hier:

¢ Via onze buurtwerking willen we in de toekomst nog meer inzetten op het bestrijden van de vereenzaming bij senioren. Zo plannen we een project waarbij vrijwilligers op bezoek gaan bij alle 80-plussers in de gemeente om te bekijken waar we kunnen helpen. En willen we een app ontwikkelen om senioren en vrijwilligers in contact te brengen met de sport- en andere clubs in onze gemeente.

¢ Op het vlak van toegankelijkheid van onze gemeente voor mensen die minder mobiel zijn is er nog heel wat verbetering mogelijk. Het nieuw Administratief Centrum is er al helemaal op voorzien. Maar de toegankelijkheid van onze voetpaden en van onze natuurgebieden kan en moet beter.

¢ We bouwen verder op ons zorgstrategisch plan en vullen in onze regio samen met al onze lokale partners mee de leemten op die er zijn qua gezondheids- en welzijnsbeleid.

¢ We willen het aantal orgaandonoren in onze gemeente verhogen via actieve campagnes.

¢ We willen een rolstoelschommel op minstens één van onze speelpleinen

¢ In samenwerking met de VZW Doedèskadèn willen we personen met een beperking blijven betrekken bij ons cultuur- en sportaanbod.

¢ We erkennen de European Disability Card waardoor personen met een beperking zonder discussie ook kortingstarieven kunnen krijgen voor lokale diensten en evenementen.

¢ Onze jongeren verdienen voldoende aandacht. We laten hen participeren via een tienergemeenteraad en zorgen voor voldoende jeugdinfrastructuur.

¢ We laten mensen in kansarmoede via participatiegroepen mee het beleid toetsen aan de werkelijkheid.

¢ Steeds meer mensen kampen met een verslaving en komen zo in de armoede terecht. Met het OCMW willen we hier in de toekomst actiever op inzetten. Door mensen kansen te geven, maar ook door hen uit te dagen om hun problemen aan te pakken.

¢ Daarnaast willen we in de toekomst ook meer inzetten op gemeenschapsdienst voor mensen die van een uitkering moeten leven. Voor wie niet meteen naar een job begeleid kan worden, is dit een belangrijk instrument om niet in een sociaal isolement terecht te komen. En een mooie geste naar de maatschappij.

¢ We geven nieuwkomers alle kansen en betrekken hen bij het gemeenschapsleven, maar vragen hen ook de taal te leren en actief bij te dragen aan de gemeenschap die hen alle kansen geeft.

Veilig en vlot Kapellen

ENKELE SPEERPUNTEN VEILIG EN VLOT KAPELLEN

Het volledige programma vindt u hier:

¢ De meerwaarde van de diefstalpreventieadviseur beter onder de aandacht brengen van de bevolking

¢ Inzetten op een wijkgerichte politieaanpak (BIN’s, duidelijke afspraken over de invulling van de rol van de wijkagent)

¢ Door de toepassing van nieuwe technologieën (ANPR, iPolice, enz.) verhogen we de efficiëntie en doeltreffendheid van ons streven naar een veilig Kapellen.

¢ Actieve promotie voor het plaatsen van rookmelders in alle woningen.

¢ We erkennen het toenemend belang van de fiets en de elektrische fiets in het bijzonder, in de lokale mobiliteit en willen daarom inzetten op:

¢ identificeren van onveilige en/of ontbrekende fietspaden, oversteekplaatsen, kiss & ride-zones door gerichte verkenningstoeren

¢ de gemeente registreren in Route2School ¢ slimme straat- en fiets- en voetpadverlichting en fietsvriendelijke ontsluiting van KMO-zones.

¢ Betere verkeersdoorstroming door het actief blijven steunen van de aanleg van de Nx,  intelligente verkeerslichten en een nauwere dialoog met De Lijn.

Duurzaam Kapellen

ENKELE SPEERPUNTEN DUURZAAM KAPELLEN

¨

¢ Bij beslissingen inzake ruimtelijke ordening, houden we rekening met mobiliteit, duurzaamheid de woonbehoeften in onze gemeente.

¢ Via het bouwcollege hebben we als gemeente een sturende rol, zeker bij grotere projecten.

¢ Verdichting en inbreiding is noodzakelijk maar moet op een verstandige manier gebeuren en mag het groene karakter van onze gemeente niet aantasten.

WONEN
¢ Bij aanvragen voor nieuwe projecten rekening houden met nieuwe woonvormen en specifieke doelgroepen: starters, eenpersoonshuishoudens en co-housing.

¢ We werken aan het behalen van het door Vlaanderen opgelegd aantal sociale woningen maar houden hierbij rekening met de draagkracht van de gemeente, de lokale binding van de huurder met onze gemeente en de plicht om zich te integreren.

¢ Domiciliefraude en huisjesmelkerij worden actief aangepakt

LEEFMILIEU
¢ Geïntegreerde aanpak: we stellen ons bij elke beslissing door het college de vraag “wat is de impact op het milieu”

¢ We stellen een duurzaamheidsambtenaar aan

¢ De vervuiler betaalt. Ook bij huisvuil zo veel mogelijk de reële kost doorrekenen aan de vervuiler op basis van weging.

¢ Effectievere handhaving van sluikstorten. En om het zwerfvuil in onze gemeente tegen te gaan en tegelijkertijd onze jeugdbeweging te kunnen ondersteunen bekijken we hoe de gemeente onze jeugdbewegingen kan belonen bij de opkuis van zwerfvuil. Iedereen wint.

¢ Gemeente geeft het goede voorbeeld door vergroening van het wagenpark, energie-efficiënte gebouwen, betere infrastructuur om nog meer inwoners aan te zetten om vaker de fiets te gebruiken, meer groen in het centrum en sensibilisering

DIEREN
¢ Een schepen krijgt de specifieke bevoegdheid voor dierenwelzijn

¢ Dierenmishandeling opnemen in GAS-reglement ¢ Hoe kan de brandweer weten dat ze bij een brand ook moeten uitzien voor de huisdieren die er wonen?
Kapellen neemt het initiatief van Vlaams minister van Dierenwelzijn op om stickers uit te delen waarop burgers kunnen aangeven welke huisdieren zich in de woning bevinden.

Gezellig Kapellen

ENKELE SPEERPUNTEN GEZELLIG KAPELLEN

SPORT
¢ We investeren in duurzame en multifunctionele sportinfrastructuur. Met aandacht voor alle sporttakken.

¢ We voeren een fair ondersteunend subsidiebeleid.

¢ We zorgen voor sociale tarieven voor mensen in kansarmoede en zetten actief in op de begeleiding van kinderen in kansarmoede naar sport en cultuur.

¢ Wij blijven in tegenstelling tot veel andere gemeenten kiezen voor een eigen gemeentelijk zwembad.

CULTUUR
¢ Met de nieuwe polyvalente zaal gaan we voor een aanbod dat ons op de kaart zet van cultureel Vlaanderen.

¢ We ondersteunen de prachtige evenementen in Kapellen.

¢ We vieren de Vlaamse feestdag voluit met een heus volksfeest.