Testdag vaccinatiecentrum Noorderkempen vlot verlopen

Op 11 februari 2021, over deze onderwerpen: Sociaal weefsel & OCMW

Op donderdag 11 februari testte de eerstelijnszone Noorderkempen de vaccinatielijnen in het vaccinatiecentrum in Brasschaat. Met die testdag wil de eerstelijnszone (ELZ) de laatste werkpunten leren kennen en wegwerken voor de eerste vaccinaties. Die starten - afhankelijk van de levering van de vaccins - waarschijnlijk in de week van 23 februari.

“Vandaag nodigen we zo’n 50-tal vrijwilligers uit als testpersonen voor het vaccinatiecentrum”, vertelt Cindy De Roeve, voorzitter van ELZ Noorderkempen. “Ze krijgen allemaal op voorhand een ‘rol’ om zo verschillende scenario’s en uitdagingen te testen. Dat gaat dan bijvoorbeeld om mensen die geen uitnodiging bij zich hebben, een visuele handicap hebben of anderstalig zijn. De testpersonen doorlopen een aantal keren heel het traject van aan de parking tot de uitgang. In elk deel noteren ze hun ervaringen en verbeterpunten. Die bundelen we en daarmee gaan we de volgende dagen aan slag. Ook de medewerkers en stewards geven hun feedback.”

Het vaccinatiecentrum telt vier vaccinatieroutes. Iedere route heeft een nummer én een kleur, en leidt naar 2 vaccinatielijnen.  “We kozen ervoor om met heel duidelijke kleuren en tekens te werken. Die lieten we ook nakijken op toegankelijkheid. Iedere route heeft én een kleur en een nummer, maar ook nog eens een patroon in de kleur, zoals een bol voor de gele lijn en een driehoek voor de groene lijn. Zo is het ook duidelijk voor mensen die bijvoorbeeld kleurenblind zijn.”

“Eigenlijk zijn we als vaccinatiecentrum klaar om te starten”, geeft Cindy mee. “De eerste lading vaccins is aangekondigd. De juiste leverdatum daarvan kennen we nog niet. Zodra die er is, nodigt de Vlaamse overheid de eerste doelgroep uit. Dat gaat in eerste instantie over het zorgpersoneel uit de eerste lijn. We verwachten de eerste vaccinaties toe te dienen in de week van 23 februari. Daaruit leren we waarschijnlijk nog heel wat zodat we helemaal klaar zijn zodra er meer vaccins geleverd worden. Dan zullen de vier vaccinatieroutes ook allemaal in gebruik genomen worden.”

INFO: www.vaccinatienoord.be

(Foto: ELZ Noorderkempen)