Scholen in Kapellen experimenteren in de strijd tegen het lerarentekort

Op 9 januari 2023, over deze onderwerpen: Sociaal weefsel & OCMW

Verschillende scholen in Kapellen gaan in zogenaamde ‘proeftuinen’ experimenten doen in de strijd tegen het lerarentekort. De bedoeling is telkens om meer leerkrachten aan te trekken en te behouden. De projecten mogen de bestaande regelgeving even negeren en krijgen zo een ongekende ruimte. Een selectiecommissie koos voor 27 verschillende projecten waaronder ook het project in Kapellen. “Dit is geen alleenzaligmakende oplossing voor het lerarentekort, maar het kan wel helpen om de stellingenoorlog overstijgen”, zegt Vlaams minister Ben Weyts. “Over bepaalde ideeën wordt al decennia gediscussieerd: wij gaan nu uittesten wat werkt. En wat in de praktijk goed gaat, willen we dan uitrollen in alle scholen”.

Er worden veel voorstellen gedaan om het lerarentekort in Vlaanderen tegen te gaan, maar vaak gaat het om theoretische ideeën die nog niet getoetst zijn aan de realiteit. Vaak ontstaat er dan een discussie tussen voor- en tegenstanders, die niemand echt vooruit helpt. Sommige discussies zijn al jaren hetzelfde. Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts wil die stellingenoorlog overstijgen door scholen de kans te geven om nieuwe ideeën te toetsen aan de praktijk. Binnen een zogenaamde ‘proeftuin’ mogen scholen de bestaande regelgeving even negeren. Zo kan eindelijk bewezen worden welke voorgestelde oplossingen werken, en welke niet.

Weyts geeft scholen in Kapellen de kans om te experimenteren met nieuwe ideeën die kunnen helpen in de strijd tegen het lerarentekort. Het is de eerste keer dat scholen zoveel ruimte krijgen om te experimenteren: de eerste keer dat er zoveel personeelsregelgeving losgelaten wordt.  Concreet gaat het om de scholen GO! Atheneum Irishof en GO! Tak, waarvoor volgende ideeën werden weerhouden: “Op vlak van rekrutering zou het aanbod en de vraag naar Leerkrachten in opleiding op eenzelfde tijdstip afgestemd moeten worden. Vraag en aanbod zouden ook fysiek/digitaal beter samengebracht kunnen worden, bijvoorbeeld door in de inhoudelijke omschrijvingen van gewenste en aangeboden profielen dezelfde ‘taal’ te gebruiken.”

Het lerarentekort zorgt ook in onze Kapelse scholen voor problemen en zijn niet enkel voor de school, maar ook voor onze leerlingen een kwalijke zaak. We moeten erop toezien dat de tijd die onze leerlingen op school doorbrengen ook effectief nuttige tijd is. Deze “proeftuin” ook in Kapellen lanceren vinden we als Kapelse N-VA afdeling alvast een zeer goede zaak van onze minister.

 

Contact:

Peter Vanalme

Voorzitter N-VA Kapellen

Peter.vanalme [at] n-va.be

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is