Oppositie geeft strenge kritiek op dorpscentrum

Op 9 oktober 2012

Vooral de ongelijke stenen waarmee het plein geplaveid is, kunnen niet op een goedkeuring rekenen. ‘Voor dames met hoge hakken en oudere mensen is het plein moeilijk begaanbaar en met een rolwagen of buggy is het bibberen en beven geblazen’, zo klinkt het bij de oppositie. De oppositie wil ook meer banken en groen en meer evenementen op het plein.

In aanloop naar de verkiezingen lijkt er nu een consensus in de maak. Op het verkiezingsdebat van het Koninklijk Atheneum vorige week ontvouwde burgemeester Dirk Van Mechelen (Open VLD) zijn plannen om vlakke wandelstroken aan te brengen op het Dorpsplein. ‘We onderzoeken of het technisch haalbaar is om een ‘bridge-kruis’ over het plein te leggen, met drie wandelstroken. We hebben destijds in overleg met de Vlaamse Bouwmeester gekozen om blauwe hardsteen te leggen met 70 procent vlakke en 30 procent gekliefde stenen om glijpartijen te vermijden. De gemeenteraad heeft dat toen goedgekeurd, maar dat is de oppositie blijkbaar vergeten.’

De burgemeester stelt verder dat er specifiek gekozen werd voor een evenementenplein met weinig groen. ‘Als gemeente organiseren wij reeds tal van activiteiten. Wij zijn ook vragende partij voor meer, maar dat moet groeien’, aldus nog de burgervader. De wandelstroken kunnen in elk geval op bijval van alle oppositiepartijen rekenen. Harold van der Kraan (SP.A-Groen) hoopt dat er ook een waterpartij komt.

Andere doorn in het oog van de oppositiepartijen, maar niet zozeer voor Vlaams Belang, is de ovonde. ‘De stopplaats van De Lijn moet weg, er moeten veiligere fietspaden komen en de stoplichten moeten geëvalueerd worden’, stelt Valérie Van Peel (N-VA). Zij zegt ook dat de nieuwe NX onontbeerlijk is om de mobiliteitsproblemen in het Kapelse centrum opgelost te krijgen.

Voor CD&V moeten er onder andere afzonderlijke busstroken komen en dienen de fietspaden in dezelfde rode kleur te worden geschilderd. De christendemocraten willen ook de as van de Dorpsstraat richting de Antwerpsesteenweg enkele meters opschuiven om spookrijden te vermijden. Aan het winkelcentrum Promenade wil CD&V verkeerslichten.

‘Wij willen zomaar geen huis-tuin-keuken-oplossingen op tafel leggen. Ik denk dat het beter is om met verkeersexperts rond de tafel te gaan zitten’, stelt Harold van der Kraan (SP.A). ‘Met een beetje hoffelijkheid lukt het oplossen van het probleem best’, zegt Frieda De Naeyer (VB). ‘De ovonde werd samen met het Vlaams Gewest uitgetekend in functie van de NX. Ze maakt bovendien vrijliggende fietspaden mogelijk. Sinds de ovonde er ligt, krijgen we helaas veel meer verkeer te slikken van chauffeurs die de drukte in buurgemeente Stabroek willen vermijden’, vult burgemeester Van Mechelen aan.

Hij voegt eraan toe dat het Vlaams Gewest verkeerslichten zal zetten aan de Promenade. Die zullen alleen functioneren als het winkelcentrum open is.