Open Vld en N-VA kiezen hun OCMW-raadsleden

Op 16 november 2012

Open Vld zal op de gemeenteraad van 2 januari 2013 volgende kandidaten voordragen voor een mandaat in de nieuwe OCMW-raad: Inge Wagemans, Jef Denisse, Karin de Beukelaar-Kennis, Jan Kerremans, Lien Van Mechelen en Jac Van Gansen. Open Vld heeft naar eigen zeggen met dit voorstel een gezonde mix van sociaal geëngageerde kandidaten gevonden.

N-VA zal in de nieuwe OCMW-raad mogelijk drie mandaten invullen: Lieva Van Beek, Vital Lambert en als voorzitter Valerie Van Peel (foto).

Door te gaan zetelen in de OCMW-raad doet Lieva Van Beek van N-VA afstand van haar mandaat als gemeenteraadslid ten voordele van eerste opvolger Peter Vanalme. Karin de Beukelaar- Kennis, die de voorbije zes jaar als gemeenteraadslid voor Open Vld zetelde, besliste onlangs hetzelfde. Hierdoor zal voor Open Vld Mathias Adriaenssens uit Putte als eerste opvolger een mandaat als gemeenteraadslid opnemen.

De OCMW-raad beslist onder andere over de welzijnszorg, wie een leefloon krijgt en daarnaast beheert en bepaalt ze ook de diensten die het OCMW aanbiedt. Als directe link met de gemeenteraad maakt de voorzitter van de OCMW-raad vanaf januari 2013 ook deel uit van het schepencollege. Schepen van Sociale Zaken en Emancipatiebeleid Valerie Van Peel (N-VA) wordt voorgedragen als voorzitter.