Nieuwe app laat je Tindergewijs swipen naar lokale job: Schilde, Schoten, Brasschaat en Kapellen krijgen primeur

SCHILDE/SCHOTEN/BRASSCHAAT/KAPELLENIn brasserie De Riddershoeve in het gemeentepark van Schoten is donderdagavond de nieuwe smartphoneapplicatie ‘My Local Job’ voorgesteld. Op deze gratis tool kunnen lokale werkgevers vacatures plaatsen. Vrijwilligers, jobstudenten, werkzoekenden... swipen zich vervolgens naar hun favoriete job in de buurt. De primeur is weggelegd voor Schilde, Schoten, Brasschaat en Kapellen. Vanaf 21 juni is de app beschikbaar.

De wortels voor My Local Job liggen in de coronacrisis. Door de pandemie moest rasecht horecaondernemer Serge De Groof zijn twee brasserieën De Riddershoeve in Schoten en Hof ter Linden in Edegem sluiten. “Ook studenten kwamen zonder job te zitten. Velen moeten zelf hun kot betalen, dus ze vroegen mij of ik geen plek wist waar nog een helpende hand nodig was. Je kan dan wel eens polsen bij de lokale bakker of beenhouwer, maar dat bood geen structurele oplossing. In coronatijden fysiek solliciteren is niet aangewezen en de digitale weg blijkt toch niet zo evident te zijn.”

Filters

Daarom besloot De Groof een nieuw bedrijf ‘MLJ Solutions bv’, waarvan hij zaakvoerder is, uit de grond te stampen met drie andere vennoten Leon Antheunis (consultant in complexe concepten omzetten in eenvoudige en gebruiksvriendelijke toepassingen), Sylvie Simons (expert in testing van softwarereleases en klantenbegeleiding) en Ann Callens (salesexpert in HR). Elk vanuit hun eigen expertise willen ze een antwoord bieden aan de shift in de arbeidsmarkt. De oplossing is een smartphoneapplicatie. Voor de ontwikkeling daarvan heeft MLJ Solutions een samenwerking opgezet met Infanion.

Het resultaat is de app ‘My Local Job’. Op basis van een aantal filters krijg je een overzicht van plaatselijke jobs die interessant zouden kunnen zijn. Het gaat om werk in de breedste zin van het woord: van langtijdig werknemer tot vrijwilliger voor een korte termijn. Als je een vacature interessant vindt, stel je je kandidaat door simpelweg te swipen. De werkgever of vereniging contacteert je vervolgens om alles bij een gesprek te kunnen toelichten en regelen.

10.000 à 15.000 euro

De smartphoneapplicatie wil een digitale ontmoetingsplaats zijn voor werknemer en werkgever binnen een gemeente. Met deze overheid wil My Local Job dan ook samenwerken. De primeur is weggelegd voor de enthousiaste gemeenten Schilde, Schoten en Brasschaat, waarbij ook Kapellen zich nog aansloot. Op termijn wil de app uitbreiden naar heel Vlaanderen, maar bij de lancering zullen voorlopig enkel vacatures uit deze regio online staan.

Aan de instap in de app hangt wel een prijskaartje: voor een duur van twee jaar betaalt elk van deze gemeenten afhankelijk van haar grootte 10.000 à 15.000 euro, zodat ondernemers gratis vacatures voor werk kunnen plaatsen.

Horeca aan personeel helpen

Volgens de gemeentebesturen is ‘My Local Job’ een grote meerwaarde voor lokale economie. “Vanuit de horeca is er namelijk de vraag gekomen om te ondersteunen in de zoektocht naar vinden van personeel bij de heropstart en op lange termijn. Daarbij is de app een grote hulp”, aldus Carla Pantens (N-VA), Brasschaats schepen voor Lokaal Ondernemen. “De Schotense ondernemers geven al een tijdje aan dat ze hun vacatures moeilijk ingevuld krijgen. De coronacrisis maakt de zoektocht alleen maar moeilijker. Nochtans zijn er ook heel wat Schotenaren die werk zoeken. My Local Job brengt die ondernemers en werkzoekenden eenvoudig samen. Daarom investeren wij met veel plezier in dit project, zodat iedereen zijn droomjob dichtbij huis kan vinden. Tegelijkertijd geven we onze handel, horeca, kmo’s en grotere bedrijven een verdiend steuntje in de rug”, zegt Véronique d’Exelle, Schotens schepen voor Lokale Economie. “Schilde wil nog voor de zomervakantie dit platform lanceren om jongeren de kans te bieden in eigen buurt een centje bij te verdienen. De horecaondernemers zullen hen met open armen ontvangen. Mijn twee dochters vroegen al wanneer de app online komt, dus ik denk wel dat het een succes zal worden”, vertelt Pascale Gielen (N-VA), Schildens schepen voor Werk.

Minder verplaatsingen

Ook de sociale tewerkstelling komt het ten goede. “Het platform is zo breed dat het ook kwetsbare groepen bereikt”, aldus Luc Devriese (N-VA), Kapels schepen voor Werk. “Omdat er enkel met basisgegevens worden gewerkt, zijn de kansen gelijk voor iedereen”, zegt Pantens.

Daarnaast biedt de app andere voordelen. “Dichterbij huis werken geeft minder verplaatsingen, wat zorgt voor minder stress en goed is voor het milieu”, vertelt Marian Van Alphen (Open Vld), Schildens schepen voor Lokale Economie. “De data zullen ons ongetwijfeld zaken leren op basis waarvan we ons beleid kunnen bijsturen”, zegt Devriese.

De schepenen zijn tevreden over de gebruiksvriendelijkheid en het laagdrempelig karakter. “De lokale arbeidsmarkt heeft nood aan een snelle en flexibele matching tussen vraag en aanbod. Vooral voor tijdelijke arbeid kan My Local Job een grote meerwaarde bieden”, aldus Van Alphen.

Geen vervanging, maar aanvulling

Het bedrijf achter de app geeft aan geen ambitie te hebben om bestaande kanalen te vervangen. “Deze app richt zich op lokale jobs. In tegenstelling tot VDAB bijvoorbeeld zijn er op ‘My Local Job’ vacatures voor studentenjobs of vrijwilligerswerk te vinden. Ook vacatures voor korte tewerkstellingsperiodes zijn toch wel een aanvulling.”

Www.mylocaljob.be

(BRON: HLN.BE EMZ)