Nieuwe administratieve gebouwen in Kapellen écht duurzaam

Op 18 januari 2023, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening

Met de bouw van de nieuwe feestzaal Lux op het marktplein in 2020 werd de eerste fase aangevat van de vervanging van de gemeentelijke gebouwen in het centrum. De tweede fase omvat een heuse herontwikkeling van het binnengebied, gekend als “het Bruggeske”. Daar staan nu drie gebouwen: Hoghescote (administratief centrum), Bruggeske (dienstencentrum en serviceflats) en Hobome (vrijetijdsloket, werkwinkel en serviceflats). In een derde fase zal ook de locatie van het oude administratief centrum aangepakt worden. (woningen)

Bij de toekenning van het project was duurzaamheid een belangrijke randvoorwaarde.

Voor de verwarming en koeling wordt gebruik gemaakt van een KWO-installatie die water oppompt vanop 60m diepte om in de winter het gebouw te verwarmen (via een warmtewisselaar) en in de zomer te koelen. De elektriciteit wordt grotendeels opgewekt door zonnepanelen.

Het afval wordt gesorteerd in ondergrondse voorzieningen die samen met RVT Zonnewende worden gebruikt.

Vroeger hadden veel werknemers van de gemeente hun eigen printer. Door op een aantal strategische plaatsen grote printers te plaatsen zijn er minder printers nodig en worden personeelsleden aangezet om meer te bewegen. Ook het aanvoeren van flessenwater is verleden tijd. Op elke etage staat in de koffieruimte een kraan die zowel koud, warm als bruisend water kan verdelen. N-VA had dit ook opgenomen als programmapunt in 2018.