Kapellen - Vlaams minister van Sport Ben Weyts (N-VA) investeert 298.845,55 euro in de atletiekpiste in Kapellen

Op 12 september 2023, over deze onderwerpen: Sport & vrije tijd

Telkens wanneer topsportevenementen zoals de Olympische Spelen plaatsvinden, worden jong en oud getriggerd om met atletiek te beginnen. Dan moet er uiteraard voldoende kwaliteitsvolle sportinfrastructuur zijn en daarom investeert Weyts zowel in de recreatieve als in de topsport.

Uit cijfers van Sport Vlaanderen blijkt dat veel van de Vlaamse looppistes verouderd zijn. Liefst 93% van de pistes is ouder dan 21 jaar. Deze pistes worden in Vlaanderen bovendien veel gebruikt door één of zelfs meerdere sportclubs. Minister Weyts besloot daarom om specifiek voor de looppistes een extra inspanning te doen. Clubs, federaties, provincies of lokale besturen konden instappen in een groepsaankoop. Via deze groepsaankoop kunnen ze onder meer de toplaag renoveren, het aantal banen uitbreiden of beschadigingen herstellen.

Weyts investeert nu 298.845,55 euro in de atletiekpistes in Kapellen. De werken vinden plaats in de komende maanden en worden uiterlijk tegen eind 2024 afgerond. Vlaanderen draagt 60% van de kosten. Dankzij de groepsaankoop zijn de clubs zeker van de kwaliteit van de piste én van een veel lagere investeringskost. Het gaat bovendien om atletiekpistes waar minstens één sportclub aangesloten bij de Vlaamse Atletiekliga haar thuisbasis heeft.

“Sporten kunnen we alleen maar aanmoedigen. Dat we ons bestaand patrimonium in het gemeentepark Beaulieu op deze manier kunnen onderhouden is zeker een pluspunt”, zegt N-VA-gemeenteraadslid Wilfried Schonkeren. (evdw voor GVA )