U bent hier
Hulppunt voor digitale vragen gelanceerd in bomenwijk van Kapellen
Het allereerste ‘digipunt’ van Kapellen schoot een half jaar geleden uit de startblokken in dienstencentrum ‘t Bruggeske. Dat initiatief biedt inwoners wegwijs in de digitale wereld. Een tweede digipunt is woensdag geopend in de bomenwijk. Nummer drie volgt in januari in de bibliotheek op het Dorpsplein.
Digipunten kaderen in het Vlaams initiatief ‘Digibanken’ voor meer e-inclusie. Daarvoor slaan de gemeente Kapellen en intergemeentelijk samenwerkingsverband Selab de handen in elkaar. De partners rekenen op vrijwilligers om de digipunten te bemannen.
Van e-mail sturen tot phising vermijden
Sinds juni is iedereen met digitale vragen elke vrijdag van 10 tot en met 12 uur welkom bij het digipunt in dienstencentrum ‘t Bruggeske. “Daar zijn al meer dan 130 bezoekers langsgekomen”, is bevoegd schepen Luc Devriese (N-VA) tevreden. Naast dat vast vragenmoment kan je daar lessen volgen rond specifieke digitale toepassingen of thema’s, waaronder phising. Die worden gegeven door vrijwilligers. Zij genoten daarvoor een opleiding bij het kenniscentrum van het buurtinformatienetwerk.
De inwoners van de bomenwijk kunnen voortaan iedere eerste en derde woensdag van de maand tussen 10 en 12 uur met hun eigen toestel terecht in het lokaal van ADO-Icarus op het gelijkvloers van de Wilgenstraat 20. Dat digipunt wordt ingericht door vertegenwoordigers van het buurtinformatienetwerk-wijkcomité. Zij zullen een gsm, tablet of pc helpen bedienen en meer informatie geven over digitale toepassingen zoals sociale media, e-mail, itsme, applicaties... Anderzijds waarschuwen de specialisten in cybercrime voor de gevaren van het internet.
Digitale trein
Een derde digipunt opent vanaf 14 januari in de bibliotheek op het Dorpsplein 15. Daar zal je iedere woensdag met digitale vragen kunnen langsgaan tussen 14 en 16 uur. “Er zijn nog altijd mensen zonder internetverbinding of computer. Anderen kunnen niet goed overweg met apps op hun smartphone of programma’s op hun laptop. Soms raken ze de weg kwijt op een website of bij online formulieren”, aldus Devriese. “Omdat veel dienstverlening tegenwoordig digitaal verloopt, missen zij veel kansen in de samenleving. Het is dan ook belangrijk dat we iedereen meekrijgen op de digitale trein.”