Hemelwaterplan Kapellen

Op 27 december 2021, over deze onderwerpen: Leefmilieu en energie

Vorige week maandag hebben we in de gemeenteraad het hemelwaterplan goedgekeurd. Dit is heel goed nieuws voor onze gemeente.  In ons bestuursakkoord werd immers opgenomen dat we dit zouden laten opmaken. . Het hemelwaterplan, samengesteld door Aquafin, is  op te delen in 3 delen:

het beperken van de wateroverlast tijdens periodes van hevige regen ;
het probleem van verdroging tegengaan tijdens drogere tijden ;
 de kwaliteit van het oppervlaktewater in onze waterlopen verbeteren.

Het is een zeer ambitieus plan en zal vele jaren vergen om volledig uitgevoerd te kunnen worden.  Uiteraard houden we jullie op de hoogte van de voortgang.

Prioritair gaan we alvast werken aan de meest dringende zaken zoals daar zijn de wateroverlast in Putte centrum en de wijk de sterre, de extreme droogte tijdens de zomermaanden en het in kaart brengen van de vervuilingen van onze beken.  Op langere termijn komt het erop aan om zoveel mogelijk water te bufferen zodat er niet teveel pieken en dalen zijn in de afvoer ervan. Bovendien moeten we ons afvalwater scheiden van het hemelwater zodat de kwaliteit van onze waterlopen en bodem verbetert.  Samenwerking met anderen is hierbij uiteraard van groot belang.  Met onze buurgemeentes, maar ook met Aquafin, de Vlaamse milieumaatschappij, Pidpa,  het agentschap voor natuur en bos , Natuurpunt, enz.

Wordt zeker nog vervolgd!