Afval wordt duurder voor wie (niet) beter sorteert

Op 11 december 2013

Bij de opmaak van het budget 2014 en de meerjarenplanning 2014-2019 heeft het gemeentebestuur er bewust voor gekozen om het principe 'de vervuiler betaalt' maximaal te hanteren en, vooral, om de Kapellenaar aan te zetten tot beter sorteren en tot het beperlen van afval. Niet alleen omdat de Vlaamse overheid blijft hameren op het maximaal doorvoeren van het principe 'de vervuiler betaalt'. Neen, de reden ligt voor de hand. De Kapelse afvalberg blijft maar groeien. De hoeveelheid papier en karton zit in dalende lijn, glas daalt ook en PMD zweeft zowat rond dezelfde cijfers als de voorbije jaren. Maar restafval - de zwaarst vervuilende fractie, want niet recycleerbaar - vertoont nog steeds een stijgende trend. Sinds de daling tot 134,51 kg/Kapellenaar in 2009, is de hoeveelheid restafval elk jaar gestegen. In 2012 zaten we met z'n allen aan 147,65 kg per kop. Qua restafval zit Kapellen zelfs zo'n 30 kg boven het Igeangemiddelde (en weet dat Igean in bijna 30 Antwerpse gemeenten actief is). Conclusie: de Kapellenaar sorteert onvoldoende.

Afvaltoerisme

Komt daar bij dat Kapellen in vergelijking met buurgemeenten bij de goedkoopste was (én blijft), zowel voor restafval als voor GFT+. Dat resulteerde in afvaltoerisme. Omdat Kapellen zo goedkoop was, kwamen heel wat inwoners uit omliggende gemeenten via familie, vrienden en kenissen die in Kapellen wonen, hun afval hier 'droppen'. Zowel in ons containerpark als via de reguliere huis-aan-huisophaling.

Verder is er nog de totaal uit balans geraakt verhouding tussen wat 'de vervuiler' betaalt en wat de gemeente betaalt voor de ophaling en de verwerking van het Kapelse afval. Tot nu bracht de burger zo'n derde in en paste de gemeente 2/3 bij. Dat betekende dat de Kapellenaar in feite twee keer betaalde. Eerst via de stickers en de afvalzakken, daarna via de belastingen en het gemeenschapsgeld waarop de gemeente grotendeels draait.

Omwille van al deze redenen wordt afval - als je onvoldoende sorteert! - vanaf 2014 duurder. En dat zowel voor restafval als voor GFT+ afval. In de praktijk stijgen de tarieven van de stickers en de afvalzakken voor rest- en GFT+ -afval.

Met de nieuwe afvaltarieven komt de verhouding tussen eigen inbreng van de burger en belastinggeld uit de fifty fifty (en niet lanher 33-66). Toch is de prijsverhoging voor stickers en afvalzakken niet ingegeven door louter financieel gewin. Nogmaals, het gemeentebestuur kiest er bewust voor om de Kapelse afvalberg dringend aan te pakken en om de Kapellenaar maximaal aan te zetten tot beter sorteren en tot het beperken van afval.

Trouwens, beter sorteren is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor ieder portemonnee. Je kan zelfs ontsnappen aan de prijsstijging door zelf je afvalberg te beperken. Woe goed sorteert - lees: beter dan nu - hoeft zelfs niets van de verhoogde tarieven voor stickers en zakken te voelen. Meer zelfs, hij kan zelfs euro's besparen.