Vlaamse Regering zet planproces leidingstraat Antwerpen-Ruhr stop

Vandaag trok Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir naar de Vlaamse Regering om het lopende gewestelijk ruimtelijke uitvoeringsplan voor de leidingstraat Antwerpen-Albertkanaal-Ruhr stop te zetten.

 

Na de vele inspraakreacties en extra onderzoek is duidelijk dat het project grondig bijgestuurd zal moeten worden om 

alle onteigeningen voor gebouwen te voorkomen, 
natuurschade maximaal te voorkomen en 
de leidingstraat volledig in te zetten voor de klimaat- en energietransitie richting minder fossiel. 

Omdat er echter nog te veel onduidelijkheid is over de concrete benutting van de leidingstraat door de industrie, is de minister van mening dat het project pas kan doorstarten wanneer de industrie via een ‘letter of intent’ formeel hun intenties, timing, beheer, financiële tussenkomst en flankerend beleid kenbaar maakt. De voorbije maanden bleef alle duidelijke engagementen uit.

In de oorspronkelijke startnota waren drie mogelijke tracés opgenomen. Uit ruimtelijk onderzoek van deze tracés werd intussen wél al duidelijk dat het mogelijk is de impact op woningen, bedrijven, natuur en bos sterk te beperken door tracé-aanpassingen. Meer nog, mits grondige aanpassingen op het noordelijke en zuidelijke tracé zijn geen onteigeningen van woningen of bedrijfsgebouwen nodig. Daarmee is geweten dat aan het gros van de bezwaren tegemoet kan worden gekomen. 

 

Bij het centrale tracé kan dat niet. Daarom sloot de minister dit tracé ook al volledig uit. Er bleven dus nog maar twee trajecten over: een noordelijke en zuidelijke. De tracés waren daardoor sowieso niet langer gelegen op het grondgebied van Beringen, Dilsen-Stokkem, Hasselt, Leopoldsburg, Maaseik, Zandhoven. Afhankelijk van verder onderzoek wel in Nijlen en Heusden-Zolder.

De minister is eveneens van mening dat de plandoelstelling herwerkt moest worden om te garanderen dat de leidingstraat bijdraagt aan de klimaatdoelstellingen en energietransitie van de bedrijven in de Antwerpse haven en het Economisch Netwerk Albertkanaal. Bedrijven schakelen over naar minder uitstoot van CO2 en naar CO2-neutraliteit, naar het gebruik van hernieuwbare energie, waterstof en grondstoffen die niet koolstofhoudend zijn.

De bedrijven zullen de komende jaren nood hebben aan nieuwe leidingen voor stoffen die een transitie naar een meer duurzame productie mogelijk maken. Dit zou maximaal verankerd moeten worden, ook in de 'letter of intent'.

 

Na deze beslissing ligt het bal in de kamp van de industrie. 

 

De Vlaamse Regering zal pas overgaan tot een doorstart van het project op het moment dat de ‘letter of intent’ met de industrie afgesloten is. In tussentijd worden waar nodig verdere onderzoeken gedaan en wordt gecommuniceerd met alle betrokkenen.