Mobiliteit en verkeer

Kapellen kent net zoals andere gemeenten een verhoging van het doorgaand en plaatselijk

verkeer. Daarom is het waken over de verkeersleefbaarheid van onze kernen zo belangrijk.

Samen met verkeersspecialisten zal een nieuw mobiliteitsplan opgesteld worden. Maar ook de

inspraak van de burger, de scholen, de middenstand en de bedrijven zal worden

gerespecteerd.

1.1. Aanpak

Σ Met de heraanleg van de doortocht (Antwerpsesteenweg, Dorpsstraat, Kapelsestraat

en Ertbrandstraat) werd de zogenaamde Noord-Zuid-as van onze gemeente degelijk

uitgerust.

Σ De Oost-West verbinding dient prioritair aangepakt met de aanleg van de Nx door het

Vlaams Gewest; hiermede zal veel doorgaand verkeer richting Antwerpen en het

Havengebied opgevangen worden, met een aanzienlijke vermindering van het verkeer

in de dorpskernen. Samen met de betrokken buurgemeenten zullen we actief blijven

aandringen bij de hogere overheden om de realisatie van de Nx zo snel mogelijk waar

te maken. Hierbij zullen wij ook ijveren voor een minimale visuele impact op het

landschap.

Σ Een vlotte en veilige verkeersdoorstroming doorheen het dorpscentrum en dit voor

alle gebruikers dient steeds voorop te staan met een permanente monitoring (meting)

van de verkeersafwikkeling op de ovonde in Kapellen-centrum en de nodige

bijsturingen in samenspraak met de wegbeheerder (= Vlaams gewest) en de diensten

van De Lijn.

Σ Via de opmaak van een overzicht van zwarte punten, kan de nodige communicatie,

handhaving en sensibilisatie aangepakt worden – waar nodig worden infrastructurele

aanpassingen uitgevoerd en nieuwe technologische technieken aangewend (bvb.

laadpalen,…).

Σ Bij de opmaak van het nieuwe mobiliteitsplan zal het verkeers- en vervoersnetwerk

als uitgangspunt worden genomen en het KNIK-principe worden nagestreefd

(kwaliteit, netwerken, iedereen mobiel, knooppunten).

Σ Bij grote infrastructuurwerken is er steeds aandacht voor een duidelijke

informatieverstrekking en inspraak, waarbij het algemeen belang steeds primeert op

het individuele belang.

1.2. Scholieren

Σ We willen het goed werkende netwerk van gemachtigde opzichters in de

schoolomgeving uitbreiden door sensibilisatie van meer vrijwilligers in samenspraak

met de scholen en bijwerken van de bestaande schoolbereikbaarheidskaarten.

Σ Voor de jongeren wordt de aandacht voor verkeerseducatie en veilige

schoolomgevingen verhoogt en zal het gebruik van de fiets worden aangemoedigd

door aanleg van bijkomende fietspaden (gemeentepark).

1.3. Fietsers

Σ Het gebruik van de fiets dient verder aangemoedigd te worden. Hierbij wordt

gestreefd naar zoveel mogelijk veilige en comfortabele eenrichtingsfietspaden.

Σ Met de aanleg van een veilig fietspad langsheen de Klinkaardstraat (gewestweg) zal in

2014 een aanvang worden genomen. Andere fietsverbindingen en missing-links van

het gemeentelijk en provinciaal fietsroutenetwerk worden uitgevoerd (bvb. eerste deel

Heidestraat-Noord & hernieuwing en/of verbreding fietspaden Hoogboomsteenweg,

Koningin Astridlaan en de Holleweg richting Brasschaat).

Σ Ook voor de Christiaan Pallemansstraat en de nieuwe bypass aan de gemeentelijke

sporthal (Koolkaai) worden verbetervoorstellen uitgewerkt.

Σ We zullen bekijken hoe jonge fietsers, vooral in het najaar, nog meer gesensibiliseerd

kunnen worden om hun fietsverlichting aan te zetten.

Σ Er zal worden onderzocht of de trage wegen (doorsteek wandel- en fietspaden)

kunnen voorzien worden van een aangepaste verlichting.

1.4. Ruiters

Σ Ook de vele ruiters in onze gemeente dienen goede verbindingsroutes te hebben.

Hiervoor zal een ruiterpad langsheen de Heidestraat-Zuid worden voorzien.

1.5. Stappers

Σ De zogenaamde trage wegen (verbindingssteegjes) worden in kaart gebracht en

waar mogelijk opnieuw uitgerust met verlichting en een aangepaste verharding

en/of toegankelijk gemaakt.

1.6. Trein

Σ Specifieke aandacht blijft uitgaan naar de 6 spoorwegovergangen in onze

gemeente. Samen met Infrabel worden verbeteringsinitiatieven (bruggen en

tunnels) uitgewerkt.

1.7. Bus

Σ De gemeente waakt over de aanleg van goed uitgeruste stopplaatsen voor de

bussen van De Lijn en ijvert voor een goede en functionele afstemming van de

buslijnen en uurroosters op de lokale behoeften (openbaar vervoer naar

begraafplaats).

1.8. Onderhoud

Σ Een structureel onderhoud van alle bermen en wegen dient vastgelegd te worden

in een meerjarenplanning.

Nieuws over dit onderwerp

Wat en hoe met Donkey Republic in Kapellen

Heeft u ze al gespot in onze gemeente ? De elektrische deelfietsen van Donkey Republic ?    Ervaar nu ook in Kapellen het comfort van een elektrische fiets zonder er zelf 1 te moeten kopen.  Ze zijn …

Fietstunnel bij sluiting overweg Vloeiende

In functie van de veiligheid wenst Infrabel zoveel mogelijk spoorwegovergangen af te sluiten. De overweg in de Vloeiende zou voor Kapellen als eerste op de planning staan. Na eerdere voorstellen die …