Kapellen past opcentiemen aan

Op 7 december 2014

Kapellen blijft ook na aanpassing opcentiemen fiscaal vriendelijk

Het gemeentebestuur voorziet vanaf volgend jaar in een aanpassing van de onroerende voorheffing van 700 naar 875 opcentiemen. De aanvullende personenbelasting blijft op 5 %. Kapellen is en blijft daarmee fiscaal vriendelijk. Na de doorgevoerde wijziging houdt Kapellen haar positie in de top 10 van de meest fiscaal vriendelijke gemeenten in Vlaanderen.

Het was voor de meerderheid van Open Vld en N-VA even schrikken toen bij de opmaak van de begroting werd vastgesteld dat er in de toekomst elk jaar € 1.000.000,00 minder inkomsten te verwachten waren vanuit de federale overheid. Bovendien wilde het bestuur ook de veiligheid van de burgers blijven garanderen en werden er extra uitgaven voor politie (€ 250.000) en brandweer (€ 100.000,00) in de begroting opgenomen. De coalitie Open Vld en N-VA zorgde met haar begroting ook dat de het budget voor het OCMW met € 150.000,00 werd opgetrokken. Tot slotte snoeide de overheid in haar eigen uitgaven met € 230.000,00 zonder dat geraakt werd aan het personeelsbestand zodat de dienstverlening gegarandeerd blijft. En ook in 2015 zal de Kapellenaar nog gratis kunnen genieten van evenementen zoals de Noten in het Park en Pulptuur.

Het bestuur zorgt met haar begrotingsvoorstel dat het nog steeds goed leven is in Kapellen.